VOKALIST, KOMPONIST OG PRODUSENT

Ungt blikk på samtidsmusikk

Etter et kurs i musikkritikk ved besøkte elever fra Langhaugen VGS konserten med Song Circus og Britt Pernille Frøholm på USF Verftet i Bergen 4. november. I etterkant skrev de anmeldelser fra konserten, som var en del av årets nyMusikk-turné.

Kurset er utviklet av kritikerne Ida Habbestad og Hild Borchgrevink, som har lang erfaring som anmeldere i Aftenposten og Dagsavisen, og redaktører i hhv Ballade og Scenekunst.

http://nymusikk.no/no/artikler/unge-anmelder-song-circus?fbclid=IwAR02NovLYbDKK_3zfNJWJJyQK5aIqxYO_dYowyPUyBcGny9jsH7_J_kOBZs

“Når songarane byrjar å synge blir dei møtt med store auge frå publikum. Dette er ulikt alt anna eg har høyrd. Lydane dei lagar er imponerande og kan gi mange ulike assosiasjonar: ein skog med fuglar, kanskje gauk, fresande vatn, som i eit strykejarn, hundar, gråting og steinar som hoppar bortetter vatnet. 

Kontrastar gjer stemninga spanande, og ein finn dei både mellom dei ulike partia i musikken og mellom stemmene. Til dømes i volum, når det er glatt mot ruglete eller sprettande mot glidande. Kontrastane i verka utfyller kvarandre, og sjølv om det er mykje repetisjon og imitering, blir det ikkje keisamt å høyre på, fordi strukturen er så varierande.”

Tiril Totland, 2 mm, Langhaugen videregående skole

Vokalensemblet Song Circusog felespiller Britt Pernille Frøholm presenterer en innholdsrik konsert, inspirert av feleslåtten Graatarslagjet. Gjennom melankolsk felespill og imponerende vokale framførelser, gir besetningen en konsert som gir deg frysninger – men ikke nødvendigvis på den gode måten.

Det hele starter med improvisasjon på fele, hvor Frøholm geleider oss inn på den spesielle turen gjennom ulike lyder vi er i ferd med å oppleve. Man kan se for seg snøfnuggene flyte i luften når Frøholm spiller isende kaldt. Selv om tonene kan virke ubehagelig, opplever jeg også noe lekende og melankolsk, som setter stemningen for resten av konserten. 

Videre fremfører Song Circus ulike komposisjoner som er basert på feleslåtten i Fuglestad-brødrenes utgave. Vokalensemblet imponerer med de utroligste lyder. Vi får høre alt fra animalsk pusting og hvesing, til gråt og hosting. Likevel er musikken melodiøs, men i en eksperimentell og uvanlig form. Framførelsen viser at verket er laget for svært dyktige musikere, noe jeg synes Song Circus er. Det er nok en fordel å være en publikummer med tolerant og mottakelig øre, for denne formen for musikk er kanskje ikke noe for alle og enhver. 

Det trekkes etter hvert flere instrumenter inn i konserten, og nye verk presenteres. Et lite portabelt orgel, også kalt shruti-boks, er med på å skape en mer behagelig stemning, som forsterker stemningen i feleslåttens fortelling. Frøholms felespilling er kanskje den viktigste stemningspåvirkeren, da den fungerer som en egen, gråtende stemme. Instrumentene og musikernes stemmer glir inn i hverandre, i en hårfin balanse mellom det tragiske og det vakre. Det er samklangen av orgelet, felen og stemmene som utgjør konsertens høydepunkt.”

Ingeborg Nygaard, 2mm Langhaugen Videregående Skole