Siden 1980-tallet har hun utforsket lydmediets ustabile elementer, gjennom et fokus på mikrotonalitet og psykoakustikk. Det nye verket, Soar II, utforsker transformasjonen av lyd i omkringliggende rom. Tre kvinnelige stemmer og to mikrotonale strykere (fiolin og cello stemt i 1/16) finstiller klangvalører som favoriserer fremveksten av forstyrrelser, som beats og andre psykoakustiske fenomener. Disse små variasjonene tar form som subtilt endrede lydkonstellasjoner.
Prosjektet ble utviklet i samarbeid med Ny Musikk og Ensemble Dedalus (FR). Soar II ble første gang fremført under Only Connect-festivalen 2019 og er senere under Ultimafestivalen 2021. I 2022 fremføres Soar II på Festival Riverrun i Albi/Toulouse & Alentours.
![](https://runesdatter.no/wp-content/uploads/2022/07/242563029_10165590311035317_6333965769106360744_n-1024x1024.jpg)
![](https://runesdatter.no/wp-content/uploads/2022/07/242575788_10165590313250317_4015678238649171956_n-1024x1024.jpg)