VOKALIST, KOMPONIST OG PRODUSENT

I mai hadde vi gleden av å gjeste Frequenz Festival i Kiel og Berliner Künstlerprogramms visningsrom med Graatarslagjet.

Kortfilmen Fugler

Barn relaterer seg til omgivelsene på en annen måte enn oss voksne. Deres blikk er verdifullt, og verdt å vise fram. Gjennom deres øyne kan vi se verden på nytt.

For fem tredjeklassinger fra Storhaug Skole, har skolehverdagene i seks måneder vært gjennomsyret av et tverrfaglig kunstprosjekt, utviklet og ledet av Liv Runesdatter. Gjennom kunsten og sammejmed femprofesjonelle kunstnere, har barna blitt kjent med lokalt fugleliv, de har utforsket naturen i nærområdene, skapt egne tekster, slydkomposisjoner, skulpturer og dans. Prosjektet har tatt utgangspunkt i fuglenes bevegelsesspråk, deres omgivelser og vokabular, og har preget alle skolefag.

I filmen følger vi slutten av barnas prosess. Vi søker å se verden gjennom deres øyne, blir med dem ut i skogen hvor vi får se dem fremføre bevegelsesritualer, alene og i samspill med hverandre. Filmen blir fortellingen om øyeblikket hvor barnas egenkomponerte dansekoreografi og lydlandskap møter skogen og fuglelivet der ute.

Vi belaster kloden vår langt mer enn den tåler. Med viten og vilje er vi i ferd med å ødelegge vårt eget livsgrunnlag, og vi er ikke i stand til å ta de nødvendige valgene. I «Fugler» får vi oppleve nærskolen gjennom blikket til seks barn. Filmen viser hvordan vi kan se verden med andre øyne, og hvordan vi kan opptre i samspill med den.

Tenk at vi får møtes, klemme og dele opplevelser igjen!

Jeg har mye å være takknemlig for. De siste årene har bydd på store, krevende utfordringer, det har kostet både energi, mot og penger. Det vil ta tid å få publikum tilbake i konsertsalene, og den internasjonale kunstscenen er fortsatt preget av mye usikkerhet. Noen av mine internasjonale samarbeidspartnere strever med å overleve. Kontraktene våre har fortsatt korona-klausul, og jeg risikerer fortsatt private penger når vi booker turnéer, men vi er på vei tilbake. Det går i riktig retning.

Jeg er privilegert fordi flere av prosjektene mine har offentlig finansiering, og støttespillerne mine har vært positive når jeg foreslått alternative løsninger. Jeg har klart å betale regningene mine, og jeg har vært en god oppdragsgiver for kunstnerne mine. Samtidig har jeg fått utvikle nye prosjekter, knyttet nye relasjoner til kunstnere og publikum, jeg har fått gjøre kunstprosjekter sammen med barn og unge og profesjonelle kunstnere, prosjekter jeg er veldig stolt av. Jeg gleder meg til å formidle dem!

Midt under nedstengningene fikk jeg fordype meg i flere stedsspesifikke prosjekter, blant annet «Fugler» sammen med ensemblet mitt Song Circus og flere gjestekunstnere. Samtidig som alt annet sto stille, gjennomførte vi blant annet et stort antall forestillinger for barn og unge, i skogsomgivelsene, i deres eget nærmiljø. For meg som først og fremst gjør konserter utenfor hjembyen min, har det vært verdifullt å knytte bånd til et lokalt publikum.

Ikke minst har jeg fått mulighet til å arbeide med filmkunst i filmteam med fagfolk, filmkunstnere og produsenter jeg setter høyt. Det å få debutere som regissør er dypt inspirerende! Filmopptakene er ferdige og etter sommeren starter arbeidsprosessen i studioet. Fortsettelse følger!

 

Song Circus anmeldt i 5against4

Ultima-konserten vår ble nylig anmeldt av Simon Cummings i 5against4.com!

«a performance that simply beggared belief, impossible to grasp its intricacies, leaving one simply to surrender to its inscrutable marvels, lost in a reverie of bowed, blown, pitched and aspirated friction.’

‘So complete was this impression that it didn’t remotely feel as if Soar II had actually finished, but was simply continuing on, imperceptibly, into eternity.’
http://5against4.com/2021/10/04/ultima-2021-part-3/

Song Circus & Ananda Serné

10. september – 3. oktober 2021 utstilles «slow-wave» på Bryne Kunstforening!

For slow-wave, Ananda Serné collaborated with vocal ensemble Song Circus on a 4-channel sound installation. Spread across the room, different voices mimic the sound of water and pronounce water onomatopoeia such as: bloop, splish, splash, sprinkle, drip, drup, drizzle, dryss, drypp and spray. The work refers to soundscapes that aim to improve sleep quality and trigger ASMR (a tingling sensation on the scalp in response to certain sights, sounds, or textures). «Slow-wave sleep» is the deepest phase of non-rapid eye movement sleep.

The colours of the textiles derive from cyanotype, indigo and a blue light-harvesting pigment found in cyanobacteria. The cyanobacteria is the simplest organism currently known to have a day- and night rhythm.
The pieces of glass draw from the work of Daphne Oram, the first woman to design and construct an electronic musical instrument. Her Oramics technique consisted of a musical language of painted waveforms that translated into sound.

Concept: Ananda Serné
Composition: Liv Runesdatter
Vocals: Stine Janvin, Liv Runesdatter and Signe Irene Time
Sound recording: Eirik Bekkeheien

Image credit: Erik Sæter Jørgensen

Rolf Gammelengs Ærespris!

Jeg er stolt og og glad for å kunne meddele at jeg er tildelt Rolf Gammelengs Ærespris for 2021! Særlig betyr det mye å vite at man nomineres og tildeles av fagfeller. Tusen takk!

Gammelengprisen er oppkalt etter grunnlegger av Fond For Utøvende Kunstnere, Rolf Gammleng. Prisen tildeles utøvende kunstnere som «på en fortjenstfull måte og over tid har gitt oss utøvende kunst av høy kvalitet».

https://www.ffuk.no/rolf-gammlengs-pris-vaar-2021.558666.no.html?fbclid=IwAR0LF-oWBKcpxeI_NalVhdah05t-EreokJfI6sPYlwKhyLUu7kQcx5oUwLU